Výroba automobilů Škoda 100/110
Ne nadarmo se říká, že Škoda MBéčko a "Stovka" motorizovaly Československo. Co se týče modelu Škoda 100, jednalo se spíše o takový facelift původních MB – modernější tvary, pevnější karoserie, litrový motor s výkonem 30 kilowattů a jiný interiér.
Na změnách se začalo pracovat už v první polovině 60. let, ale výroba byla zahájena až roku 1969. Ovšem neproběhlo to bez komplikací. Během celozávodní dovolené vypukl ve fabrice požár, který hasiči zdolávali tři dny. Pokud můžeme mluvit o štěstí, došlo k poničení pouze starších modelů. Nicméně škody byly i tak obrovské.
Přesto výroba nových modelů začala podle plánu. Lidové „stovky“ se vyrobilo přes milion kusů a poprvé se tak zrušily pořadníky na auta.
Tenkrát jste na novou „stodvacítku“ potřebovali pěknou sumu peněz, a od té doby se vlastně nic nezměnilo. Ceny socialistických škodovek totiž neustále rostou. Nedávno se jedna v aukci prodala za skoro 2 miliony korun. Šlo o zelený sedan z roku 1974 a měl najeto pouze něco málo přes 1600 km.
Abychom nezapomněli, měli bychom také zmínit závodní verze těchto aut, jako Škoda 100 či 120 Rallye nebo 110 R, přezdívanou „české Porsche“. Model „Rko“ se vyráběl 10 let a neustále se vylepšoval. I tento model patří mezi ceněné veterány a nechybí v garáži žádného nadšence a sběratele.
Svět podle Samiry si můžete zpětně kdykoliv poslechnout v podcastech Rádia BLANÍK